Från en dag till en annan..

16/4 - Måndagens ridpass gick väldigt bra, hästen kändes otroligt lugn för att ha fått lite oväntad vila pga lös sko, kolikkänning bland annat. Har inte upplevt honom som oberäknelig som tidigare ryttare utan visst att han kan vara vaken på ljud men hästar måste ju få reagera. Som jag sa var han något piggare på måndagen än när jag red honom förra onsdagen men tycker ändå att han är en häst mot det segare hållet. Lite piggare häst var något jag skulle önskat för tycker inte att han var pigg med tanken på den ofrilliva vilan, skulle mer vilja förtydliga att han var inte lika seg den dagen. Red lite serpentinbågar och försökte rulla på i galoppen utan att vara i vägen för någon annan. Det blir ju lätt lite rörigare när man rider självständigt trots att man kanske bara är fem i ridhuset. Ridpasset gick ändå bra, tyckte han kändes fin den övervägande delen om jag säger så. Traven är väl favoritgångarten, där känns han väldigt fin och ger en trevlig känsla. I galoppen får man ha mer fokus på att bara få honom att galoppera på och ha en bra rytm. Guldstjärna till hästen.
 
17/4 - I tisdags red jag honom i lilla och då var eller blev han väldigt spänd, vi var inte ensamma utan det varierade men det blev inte det bästa ridpasset. Det blev lite mycket i ridhuset för hans del men tyckte ändå att ridpasset gick bättre och bättre. Han kunde slappna av tillslut och jag tyckte han kändes fin och då sparka han i väggen enligt mig utan någon anledning vilket resulterade att han blev rädd för sig själv. Vet inte ritkigt om han bocka först men det slutade med att han drog ner huvudet och jag kände att jag inte tog mig tillbaka så enda vägen var ner för halsen typ, kunde inte hålla kvar mig i sadeln. Det var en snäll avramling om jag säger så, var inte riktigt beredd på den vilket resulterade att jag fick tugga grus. 
 
18/4 - Onsdagens ridpass inne i stora gick väl inge vidare bra trots att han kändes fin emellanåt. P trodde han skulle vara bättre om han fick gå med flocken så jag red samtidigt som en lektion för att han inte skulle känna sig ensam. Han var mot det segare hållet idag och fick mig en liten annan bild av denna studsboll som jag nu kan kalla honom. Har kännt att han är väldigt vaken och känslig för ljud, men idag bara av att en dörr slogs igen så hoppar han till, tvärnitar och drar ner huvudet. Jag åkte fram på halsen men lyckades kravla mig upp, lite som dagen innan men nu kände jag att jag vågade sätta mig tillbaka utan att skämma honom. Han stod snällt och väntade tills jag var tillbaka i sadeln och jag klarade mig från backen trodde jag. Det blev lite mer incidenter och han ville inte ha mig på ryggen idag. Det var som jag sa, en svart studsboll med bockar här och där. Jag vet inte riktigt vad han höll på med, tillslut så åkte jag i marken när han i galoppen bara börjar bocka konstant och fortsätter tills jag är i backen, då springer han iväg. Hoppade upp igen och skrittade och när jag börja trava igen så var han igång, det blev bara mer och P ansåg att vi inte bör fortsätta.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0