Presentation om Griva

Eftersom vi har fått lite fler besökare nu på bloggen så tänkte jag att jag skulle presentera hästen som är med en hel del i bloggen, Griva. Hästen som jag just nu rider på ridskolan, bara lilla jag!
 
Hon heter Griva och är importerad från Polen?, född 2007 alltså 6 år. Hon är ett fuxsto som har sina stunder. Vet inte riktigt vad hon har gjort innan, men det sägs att hon har tävlat i lite hoppning. 
 
Hon kom till ridskolan i slutet av våren med en annan häst Skywalker, en onsdag. Vår ridlärare Maria visade oss (min syster och mig) dem och frågade om vi var intresserad av att rida de fram tills det var dags för dem att gå på bete, och det tackade vi ju inte precis nej till. Så måndagen därpå så skulle vi sitta upp på dem för första gången. Vi fick lite hjälp då som tur var, då Griva var den spända och lite orliga av de två, men det gick bra. Hon var inte alls stark, stod emot och ville inte alls, men vi körde på. Skrittade och travade de första gångerna innan vi tog galopp. När vi tog första galoppen så gick det jättebra, hon galopperade snällt utan några som helst problem. Så i cirka två veckor red jag henne och hon blev bättre och bättre, så det var kul. Sista passet innan betet så testade vi även på lite bommar och ett litet hinder vilket gick bra, inga problem alls. Sedan var det dags för både Griva och Sky att åka på bete med alla andra ridskolehästar. 
 
Jag var inte med och släppte henne då jag jobbade, men åkte och hälsade på henne och alla andra hästarna på betet ett par gånger under sommaren. 
 
Sedan när hästarna kom hem så fick jag rida igång henne, innan ridskolan skulle börja. Så efter jag slutat jobbet så åkte jag till stallet för att rida henne. Oftast så brukar vi rida igång hästarna ute i skogen, men det gick inte! Haha, jag kom knappt upp på hästen så vi fick rida inne i manegen. Tur var nog de, det var inte alls samma häst som innan sommaren. Nu var hon spänd och ville inte alls, och det var så allt började. Vi kämpade på och tillslut brydde jag mig inte längre om hennes små hopp, hon liksom stannar och lättar fram, som att hon ska stegra men aldrig gör det. 
 
Nu har jag ridit henne sedan hon kom hem från betet, hon blir bättre och bättre, men när det blir för jobbigt eller då någon kommer för nära så blir hon sur och gör sina små hopp, liksom lättar där fram och sedan brukar hon springa på som vanligt. Nu är det galoppen vi måste jobba med, så att vi så smånigom kan starta någon klubbis. Sedan så måste hon också börja gå lektioner, även fast det är kul att ha henne helt för mig själv, men hon är en ridskolehäst och måste kunna gå med andra också! :)
 
Världens finaste tjej, om det går som jag vill så kommer vi utvecklas tillsammans och så småningom starta någon klubbhoppning. Först måste vi bara checka lite i hoppning då vi inte hunnit med det än!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0