Ny häst!

I måndags 21/5, förra veckan anlände en ny häst till ridskolan som kommer att stå i karantän ett par veckor och den lilla svarta hästen Kenzo fick åka tillbaka. Hästen som kom är en större storhäst, valack på 7-8 år vid namn Center. Han har fått landat och igår satt jag upp på honom för första gången. På marken var han lite stissig men det var trots allt första gången han var i ridhuset och det är fortfarande väldigt nytt för honom. I stallet är han snäll, reagerar på nått ljud medan jag var i stallet men annars verkar han vara en lugn häst. Snäll att hålla på med i box och intag och uttag till hagen. Första ridpasset tog vi det ganska lugnt, började med att leda honom några varv innan jag bestämde mig för att hoppa upp. Han var faktiskt lungare när jag väl var uppe i sadeln, i och med att det var första gången skrittade jag och tog lite trav. Han verkar vara en häst mot det segare hållet men det återstår att se fortsättningsvis. Något fäst vid T som han står med i stallet men han får inte bli alltför fäst, måste kunna rida själv också. Vi får hoppas det är eller blir en bra ridskolehäst, en som är mer åt det segare hållet och lugn, alla behöver sådana också även om man önskar lite fart.
Idag var det andra dagen jag red honom och vi började faktiskt med att rida ut och han var snäll, han kunde gå först nästan hela vägen. Det blev ett stopp vid ett terränghinder som låg åt fel håll, det var konstigt tyckte han men bortsett från det var han modig och snäll. Kändes något piggare ute i skogen tills han stannade för terränghindret och ville vända men han gick först mer efter vi kommit förbi. Gick till ridplan och försökte rida lite mer där och han ville inte vara ifrån T, han segade ihop rejält kan man säga. Efter hårt slit så avslutade vi med att skritta av hästarna runt vallen bara. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0