Opsi...

Kom hem sent igår från stallet och hoppade direkt in i duschen, efter det fixade man något att äta sedan satt jag vid tv vid halv tolv på kvällen. Satt och skrev ett inlägg om onsdagen och hoppades på att hinna göra klart det innan klockan slagit tolv, vilket jag gjorde. Insåg senare att jag skrev ett aldrig något om hoppträningen vilket jag skrivit om i rubriken och även lagt in en bild. Se hur det kan gå, det vore ju logiskt at skriva om det som faktiskt står i rubriken men jag glömde. Till saken nudå, precis innan hoppträningen blev det fika pga. att en åkte av förra onsdagen. Fika precis efter man har haft en lättare fysträning och sedan ska upp på hästryggen, kanske inte det multimata.
Red fram självständigt i början av hoppträningen och jag kände av lite hur Avalon kändes just där och då med lite övergångar och Avalon verkade taggad, benen fulla med spring. När vi började hoppa fram, galopperade vi på en mindre fyrkant där vi skulle rida över en upphöjd bom (sockerbitshinder) som att den låg på en volt, alltså på böjt spår. Sedan hoppade vi serpentinbågar vilket gick bra, jag hade kanske för kort galopp men det är lite av ryttarens fel. Väldigt halt på spåret nära kortsidorna, lite obehagligt att hoppa när man plötsligt känner att det släpper efter man har landat. Som jag sa var Avalon väldigt framåt och det är inte bra med alldeles för mycket fart och farligt blir det om underlaget släpper i svängerna. Avslutade med att hoppa en linje med fyra hinder där det var ett galoppsprång in, två i mitten och ett språng ut. Han hoppade bra igenom det första gången, sedan tappar han bjudning in mot första hindret vilket gör att galoppen blir kortare och vi tappar galoppen men vi kommer sedan igång med galoppen igen i mitten vilket gör att sprången ut blir super. Dagens övning kanske blev lite långtråkig men den var ändå nyttig för oss båda två. Det gäller lixom att vi bibehåller samma galopp och tempo genom hela kombinationen eller linjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0