Byte av häst...

Sist jag uppdaterade var direkt från mobilen och då var jag påväg till stallet. Nu har jag nyss förflyttat mig från tv:n till datorn, kollade ikapp lite saker som jag missat. EOTB avsnittet i måndags hade jag missat och glamour så passade på att se det och kom just på att jag inte sett senaste GOT men det får bli en annan dag eller om jag tar det innan jag lägger mig, vi får helt enkelt se vad som händer.
Stallet var det först ja och jag hann mocka, syrran fixade mat och vatten innan vi hade lektion. Det blev ett byte av häst för mig då Rick fått något sår (biten?) vid sadelgjorden så istället fick jag rida Prince (hästen på bilen ovan). Det var ett bra tag sen man red den fuxen och lika sne var han som han alltid varit, något jag stör mig fruktansvärt mycket på när jag rider honom och verkligen i galoppen. Lyckas man få honom rak ett eller två galoppsprång så byter han antingen bak eller bryter av till trav, känns som det inte finns något att göra. Det lät iallafall som att jag kommer få rida honom nu framöver när Kupido är skadad. Han, alltså Kupdio blev ju behandlad i vänster framknä och ska om cirka två veckor plåtas och se om det är någon lös benbit. Jag hoppas verkligen inte att det är någon fara med Kupido, han har varit skadad alltför mycket. Lektionen idag var det lite lättare hoppning. Värmde upp lite självständigt innan vi hoppade fram lite på två hinder där vi la en bom med ett galoppsprång innan och sedan hoppade vi en bana på en lägre höjd som vi red en gång om man inte var tvungen att ta om något. Ritade en skiss via snap men tyckte den var sämst.
Därav så ritade jag en ny som förhoppningsvis var lite snyggare och lättare att förstå. Ni fattar även om titningen kanske inte är exakt, typ som bågen med de tre sista hindrena. Den ser lite knas ut men hur gick det med Prince. Jo han har ett bra sug på hindrena och man får nästan hålla honom lite för att han inte ska rusa iväg, speciellt när vi hoppade fram. Det blev lite trång från början men höll jag kvar lite i honom så blev det bättre. På banan så tycker jag att det började sämst helt ärligt, vi kom alldeles för långt ut på högerkanten vilket jag inte upplevt att han gjort förut så det blev en liten chock att det var så pass mycket. Efter vi kommit in i banan så tycker jag att det gick bättre och bättre. Bågen på slutet med hinder 6, 7 och 8 kändes helt klart bäst, där kom vi bra och hade en bra rytm tycker jag. 
Efter man ridit klart så skulle Prince gå lektionen efter så jag började direkt att göra iordning Boye och han fick trimmas lite på plan. Syrran skrittade och travade fram han lite innan jag hoppade upp och red. Han var väldigt pigg och sprang nästan ifrån mig i vänstervarvet. Det kom hästar som skulle hoppträna också och då blev det ännu mer energi hos honom, han visste inte riktigt vart han skulle ta vägen i vissa stunder. Tog det endå ganska lugnt då det var lite blött och lerigt i paddocken. I högervarvet har jag så mycket lättare med allt hos honom, det blir en helt annorlunda häst typ, vilket visade sig tydligt idag. Skulle nog behöva rida honom för någon så att man får lite tips. Man glömmer ändå mycket när man rider själv och det finns saker som jag måste bli påmind om. Vissa gånger kan jag tycka tjat är bra och framförallt när man ändå rider så pass mycket. Rider för Pia en gång i veckan, vilket egentligen är alldeles för lite och tråkigt kan jag tycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0