TVÅ ridna hästar, Boye & Kupido

 BOYÉ
Började med att göra iordning Boye och red ut på honom idag med, fast denna ridtur blev det även trav och galopp. Han var väldigt pigg och på tårna när han såg ridskolehästarna trava förbi, jag tror han var sugen på att hänga med eller nått. Boye var verkligen super pigg idag, kanske var det för att han bara skrittades igår men han var ändå väldigt fin, roligt när det finns lite energi säg. Red lite övergångar på honom i början när jag skrittade, flyttade skänkelvikning på stigen sida från sida och han var väldigt lyhörd och duktig. Tog även lite galopp i ett halvlugnt tempo, en duktig skimmel.
 
 KUPIDO
Alla skor eller både skorna var på idag, han är ju så otroligt duktig på att tappa dem. Förra veckan fick han en ny på vänsterfram men denna vecka var alla på, än så länge iallafall. Det var dock inte det jag tänkte skriva om utan red ju som sagt Kupido efter Boye. Red honom inne och vi hade lite lättare hoppning som ni kanske ser på skissen här ovan. Ettan, tvåan är bommar på en båge, fortsätter vi bågen ut till trean så är det en travbom inann hindret, fyran är studs (3m emellan varje) på långsidan och sedan en båge från femman till sexan. Vi slog alltså ihop alla saker och gjorde en bana, nummer sju användes knappt av oss. I början av ridpasset, när vi värmde upp så hade jag inte Kupido riktigt där jag ville ha honom. Jag tyckte rättare sagt att han inte var på samma linje som mig, utan körde sitt eget. Han lyssnade inte riktigt på mig och jag ville få honom lite mjuk i uppvärmningen men det kom när vi tog galoppen. Han blev genast så mjuk jämfört med vad han var innan, då föll allt på plats. Så det gick ju bättre när vi kommit igång ordentligt, blivit varm i kroppen. Det som gick sämst om jag får säga, var ju hindret vi skulle travhoppa. I början så la han nog inte märke till att det var ett litet hinder utan tog det som det kom. Han var inte riktigt framme och vaken men när han viste var det var, ville han hellre ta galopp. När vi hoppade banan gick det som bäst och inga direkta galenheter av honom idag så en guldstjärna till honom och ett välförtjänt äpple till duktiga fuxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0