vilken häst!

Dagen efter tisdag, det vill säga onsdag och jag vaknade vid halv 9 och var uppe och gick lite. Myse lite med kissen och somnade sedan om en stund. Morfar kom hit en stund och hälsade på på förmiddagen, vi eller han pratade om allt från lumpen till bilar. Ungefär vid tre var vi på stallet idag, redo för att rida de nya som var först på tur. Melizza skötte sig även bra idag, kanske inte var lika bra som igår men det var ändå väldigt positivt. Hon vill helst undvika jobb och bara springa men det går med lite tålamod sig. Efter Melizza var riden fick man sig typ en paus där jag skulle kunna återhämta mig för att orka rida ytterligare ett pass senare mot kvällen.
Nu när man är förkyld så har man inte samma ork som vanligt utan blir lätt slut så jag behövde  hinna vila upp mig och återhämta ny kraft till nästa häst. Först skulle allt till Boye fixas, Madicken och jag delade upp sysslorna. När jag idag gick med honom blev han lite uttråkad och förstår väl att det inte är så kul att inte få springa och busa något men han är ju otroligt duktig för att ha haft boxvila i nästan två månader. Han har ju haft boxvila sedan den 2 november och snart är det januari men han är hur snäll som helst för att ha stått så länge, stackars kille.
Efter att syrran och jag var klar med Boye hann vi se när Kupdio var med och hoppade lite iallafall. Kupido dängde av ryttaren redan i början och han var ju överallt och ingenstans kan man säga. Det såg ut som ryttaren blev lite tillbaka vilket gjorde att det tog stopp för honom, han börja vägra och flög åt sidorna. Han hoppade väl inte så jätte mycket därpå lektionen men svettig var han ju och han blir ju så lätt uppstressad och mycket av han själv. Han måste ta det lite lugnare och få hovarna på jorden för det är nämligen så här att han glömmer bort det lite då och då.
Det var en lektion mellan den han var med på innan, så han fick en 50 minuters vila innan jag skulle rida och vi hade hoppning vi med. Jag red fram och han var inte lika avslappnad som han varit de senaste gångerna jag ridit honom men nu var det ju tre veckor sedan jag red honom sist och han har ju haft en halv veckas vila också på grund av röda dagar. Vi börja hoppa fram och han var väldigt på och det var ju bara att tänka lungt då vi hade en galoppbom innan hindret. Vi hoppade de ett par gånger och det gick ändå bra även fast han var lite på, försökte trava emot men han tar ju galopp ändå men det är mycket uppåt så det blev bättre avstånd. Sedan skulle vi hoppa en linje, en vanlig oxer till ett räcke med vattenmattor, vid vattenmattorna tog det tvärstopp. Herregud vad jag försökte och det värsta är ju att jag vet att han inte är rädd utan bara fjantar sig men han rygga och hoppa från sida till sida. Hästar stod som infångare på båda sidor och han fortsatte med att flamsa runt, tillslut så kom jag och han var inställd på att hoppa men väljer att hoppa på sidan och springer typ rakt på hästen som står vid hindret. Alltså Kupdio förvånar mig inte ens men jag kände att han var inställd på att hoppa men jag blev lurad. När det gått alldeles för mycket tid så hoppade han över det och fick full galopp efteråt, han bara sprang och tog om det efter jag hämtat tillbaka honom och han fixade det igen. Kupido var rätt flåsig men han hade ingen än honom själv att skylla, fattar inte hur han orkar alltså, knäpphästen. Orken är ju inte riktigt med mig så det var ett grymt jobbigt pass men är glad att vi tog oss över hindret och att Pia inte gav upp utan verkligen tog sig tid till att vi fick över honom. Avslutade lektionen med en bana där jag fick jobba med att verkligen få tillbaka honom mellan hindrena och fick klämma in lite volter här och där och verkligen försöka få honom lung för att han inte bara ska rusa på hindrena i full kareta. Nu när detta ridpass är över och inget har vi nästa vecka men som tur jag har så är det inlagt en hoppträning för ridskolehästar som jag nu skrivit upp mig på. Det blir ju på Kupido det med och då ska han nog vara som han brukar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0